images

Martin Österdahl: „Am trecut peste ceea ce puteam tolera”

Supervizorul executiv al Concursului Muzical Eurovision, Martin Österdahl, declară că „vom riposta cu toată puterea” împotriva urii față de concurs.

Într-un interviu amplu acordat publicației „Dagens Industri”, tradus pentru Eurovoix de către Daniel Stridh, Österdahl vorbește despre mai multe subiecte care au afectat pregătirile pentru Eurovision în acest an.

Șeful concursului a detaliat situația referitoare la securitatea competiției, motivele pentru care Israelului i-a fost permis să participe la concurs și  și-a exprimat părerea despre ura de pe rețelele sociale îndreptată împotriva artiștilor concurenți în acest an.

În primul rând, Österdahl deplânge circumstanțele dificile în care se desfășoară Eurovision în 2024:

„Nu ar trebui să ne plângem dar… am avut un pic de ghinion anul acesta.”

Tensiunile crescânde din Europa, au generat preocupări privind posibilitatea ca Eurovision să fie vizat de acțiuni ale unor protestatari, sau chiar ale unor infractori.

Österdahl, care este Supervizor Executiv al concursului din 2020 crede că, deși concursul ar putea fi „inoportun” anul acesta, securitatea poate face față:

„În ceea ce privește securitatea, suntem în topul securității de mulți ani, astfel încât publicul și echipele care lucrează, timp de opt-nouă săptămâni, să poată fi în siguranță. Vor fi demonstrații? Foarte probabil. Va exista un sentiment ușor incomod, dar vcare ar putea deveni supărător? Posibil. Va putea poliția să gestioneze violența? Da, cred că da.”

Österdahl atinge și subiectul urii care a circulat pe rețelele sociale în jurul concursului, în acest an. Mulți s-au opus includerii Israelului în competiție, alții au adresat mesaje pline de ură atât organizatorilor, cât și artiștilor. Österdahl simte că el și echipa sa sunt „în afara limitelor a ceea ce puteam tolera”:

„Există multă ură în mass-media și pe rețelele sociale, îndreptată împotriva participanților și a celor care lucrează cu aceștia. Ura nu are ce căuta în Concursul Muzical Eurovision și vom lupta cu tărie împotriva ei. Am trecut de ceea ce puteam tolera - artiștii nu ar trebui să se teamă pentru că se exprimă prin forma lor de artă, sau pentru că există un conflict în altă parte a lumii, cu care nu au nimic de-a face. Este absolut absurd.”

Când a fost întrebat de „Dagens Industri” despre implicarea Israelului, Österdahl a reiterat că Eurovision este un concurs pentru radiodifuzori, nu pentru guverne. Și, atunci când a fost întrebat de ce Rusiei i-a fost interzisă participarea la competiția din 2022, dar și nu Israelului, Österdahl a apărat televiziunea Israelului, KAN, și a descris-o ca fiind „un opozant direct” al statului israelian:

„Dezinformarea răspândită despre invazia Ucrainei a fost, în cele din urmă, prea mult pentru noi. În timp ce radiodifuzorii ruși sunt instrumente manipulatoare ale lui Putin și ale Kremlinului, postul public israelian KAN este tocmai opusul. Netanyahu a încercat să-l închidă. Și sunt radiodifuzorii publici independenți pe care trebuie să îi susținem.”

De asemenea, el a declarat că un alt post de televiziune, AZTV, din Azerbaidjan, este unul a cărui independență este discutabilă. Deși AZTV nu este postul de televiziune al Azerbaidjanului pentru Eurovision - acesta este İctimai Television -, Supervizorul Executiv spune că au existat „motive să ținem sun observație Azerbaidjanul”:

„Am avut motive să atragem atenția asupra Azerbaidjanului. Nu este democrație și uneori poți pune sub semnul întrebării independența AZTV-ului. Dar nu au trecut dincolo de limita democrației, precum a făcut Rusia.”

Comentariile lui Österdahl, făcute la doar câteva zile înainte de prima semifinală a Concursului Muzical Eurovision din acest an, reflectă contextul politic tensionat în care are loc concursul. Österdahl recunoaște că este „frustrat” de discuțiile politice legate de Eurovision, spunând că singurul lucru pe care îl poate controla este concursul:

„Îmi petrec mult timp explicând delegațiilor că odată ce urci pe scenă, trebuie să renunți la palton și să te concentrezi pe ceea ce ne aduce împreună. Singurul lucru pe care îl putem controla sunt acele trei minute pe scenă, de aceea, uneori, mă simt frustrat atunci când mulți oameni vor să facă politică pe tema Concursului Muzical Eurovision.”

Cu toate acestea, ținând cont de tensiunile crescânde în Europa, s-ar putea să fie mai dificil pentru fani și comentatori să separe Eurovision de peisajul politic în care se desfășoară.

 

Sursa: eurovoix.com